Založ si blog

kaviarničky Shtoor – jaj, aké „slovenské“!

Geniálny nápad! V prostredí, kde už nič nie je naše, na mieste, kde obchod Slovenského spisovateľa nahradil obchod prestížnej módnej značky, kde si bežný Slovák za svoju výplatu nekúpi radšej vôbec nič, sa rozrástla značka kaviarničiek v duchu Ľudovíta Štúra.

Povedala by som, že ide naozaj o jedinečný nápad. Lepší ako Slovak pub. Jednak preto, že Slovak pub sa stal útulkom násťročných podgurážených výrastkov, a jednak preto, že samotný Ľudovít by asi so sklamaním a ľútosťou pozeral na anglický názov obyčajnej krčmy. Hlavne po tom, čo toľko spravil pre slovenský jazyk. Teda, povedala by som, že by to bol lepší nápad… Keby sa majitelia siete kaviarní nepohrali už so samotným menom Štúra a nezmenili ho na zlátaninu Shtoor – home made café.

Asi nie som dostatočne obchodne založená, lebo dlhšiu dobu mi súvislosť medzi týmto názvom a mojím Ľudovítom nedochádzala. Ani vo sne by mi nenapadlo, že sa tam kdesi za stenami anglickej „home made café“ skrývajú názvy jedál a nápojov v ľúbozvučnej štúrovčine, napr.: „Biscotti – originálnje koláčiki italského tipu, ktoré aj ku káve zvikňeme podávať sme vám zabalili, abi z chuťi ich aj doma sťe sa mohli poťešiť.“ Ak sa však pýtate na cenu, tú vám nepoviem. Nebola som v Shtoorovi, áno, len preto, že im ten názov neviem odpustiť, no tí, čo boli, povedali, že je to jedna z najdrahších kaviarní v meste.

A toto sme celí my! Aj si chceme zakladať na našich tradíciách, aj chceme čerpať z dedičstva, ktoré máme, aj sa k nemu odhodláme občas priznať, ale – „prosím vás, len vás pekne prosím“ – v svetovom obale, ideálne za vysokú cenu. Chcela by som vidieť Ľudovíta Štúra pri prechádzke mestom, ako by zareagoval. Nemôžem súdiť za neho, možno by, vzhľadom na súčasnú dobu, svoje poangličtené meno prijal. Nazdávam sa však, že po tom, ako bojoval za slovenský národ, po tom, čo neprijímal akýkoľvek útlak, po tom, nakoľko bol hrdý na presadenie slovenčiny, by sa nad týmto javom minimálne pozastavil, aspoň na chvíľu. Ale posúďte sami. Možno je v čase predaja všetkého slovenského na všetky svetové strany takáto maličkosť naozaj iba povšimnutia nehodným zrnkom piesku…

A my, akokoľvek hrdí Slováci, sa raz zobudíme v krajine, kde si bez povinnej angličtiny nevybavíme ani rodný list.

shtoor

„Seriálová“ reklama

19.07.2013

Mám rada inovatívne nápady. Mala som rada aj Búrlivé víno. Áno, používam minulý čas, pretože sa mi páčila iba prvá séria, ktorá mala zostať jedinou. Mal to byť seriál v duchu telenovely alebo v duchu klasiky československej seriálovej tvorby, ucelený príbeh, ktorý má hlavu aj pätu, začiatok aj koniec. Aspoň podľa mňa. Nazdávam sa totiž, že akékoľvek umelé [...]

Možno by pomohlo zaviesť nám cenzúru. . .

02.12.2012

…cenzúru na reklamy, cenzúru na zahraničné filmy, o zahraničných televíznych programoch ani nehovoriac. Skrátka, zaviesť cenzúru na všetko, čo nám pripomína, že by sme niečo naviac mohli chcieť, že by sa nám čosi nové a drahšie páčilo. Iba tak je možné, že by sme prestali my, Slováci, obsadzovať popredné priečky v hitparáde pesimistickosti. Prečo sme vlastne [...]

O francúzskej a izraelskej minerálke. . .

03.10.2012

Chcela som si v práci kúpiť minerálku. V našom bufete. Chcela som si kúpiť slovenskú minerálku, keďže si o slovenských minerálkach naozaj myslím, že sú kvalitné Pani v bufete sa na mňa zachmúrene pozrela a oznámila mi, že slovenskú vodu nemajú, ale majú nejakú francúzsku a izraelskú, vraj veľmi dobrú, že mám skúsiť. Odmietla som s tým, že sa teda vrátim [...]

SR ÚV MZ Fico Dolinková rokovanie kontrola TK BAX

Kontrolóri o stave zdravotníctva: Štát na jeho riadenie rezignoval, dôsledky pre pacientov sú alarmujúce

25.04.2024 06:05

Nemáme prehľad o financiách, nemodernizujeme a najakútnejším problémom je chýbajúci lekársky a ošetrovateľský personál.

ukrajina

ONLINE: Pistorius: Rusi už vyrábajú viac zbraní, než potrebujú proti Ukrajine

25.04.2024 06:00

Veľká časť toho, čo sa vyrobí v ruských vojenských závodoch, nemieri na front na Ukrajine, ale končí v skladoch, tvrdí nemecký minister obrany Boris Pistorius.

Špióni

Kradnuté technológie, sabotáže aj plánované útoky. Európu zaplavujú čínski a ruskí špióni

25.04.2024 06:00

Špiónov, ktorí pracovali pre Čínu, zadržali v Británii aj v Nemecku. Ruských, ktorí pripravovali aj útoky, odhalila nemecká polícia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 263252x
Priemerná čítanosť článkov: 3097x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy