Založ si blog

A ja, že. . . A on, že. . . A ja, že. . .

Počúvali ste niekedy rozhovor mladých dievčat? Síce viem, že je to neslušné a že by sa to nemalo robiť, ale akosi nikdy nemôžem odolať a pri každej príležitosti, ktorú mám, sa započúvam.

„A ja, že kde si ma videl? A on, že šak v meste. A ja, že nehovor, ja som ťa nevidela. A on, že šak kukaj. A ja, že čo som ty. A on, že…“

Vyzerá to zakaždým takto… a podobne. Všetky vety sa začínajú čarovným spojením slov „a ja, že“ (sama neviem, či tam uvádzať či neuvádzať čiarku) a potom nasleduje dlhý nezmysluplný príbeh, ktorý to dievča hovorí až zadychčane rýchlo a to druhé ho zanietene počúva a ešte zanietenejšie prikyvuje. Obe sa v presných časových intervaloch smejú. A hoci to celé nezainteresovanému počúvajúcemu pripadá malicherné a zbytočné, tvária sa, akoby si hovorili najväčšie tajomstvo života.

Rozmýšľam nad tým často. Nie nad čarovnou vstupnou formulkou ku každej vete, ale nad tým, prečo sa v neskoršom veku záujem o obsah prehovoru rozprávajúceho stráca, prečo nedokážeme s takým zápalom dychtiť po nových informáciách, prečo nevieme zdieľať tak dôverne a úprimne pocity, ktoré nám onými zrýchlenými vetami niekto hovorí.

Myslím, že existuje v živote človeka niekoľko etáp, ktorými prechádza:

1. Puberta – do 17 rokov: A on, že… a ja, že – obdobie nadšeného zdieľania cudzieho prežívania, radosti z toho, že sa tým, čo počúvame, stávame súčasťou toho, čo nám druhý hovorí.

2. 18 – 24 rokov: Kto sa má horšie/lepšie? – obdobie preháňania, v ktorom máme náhlu potrebu rozprávať, koľko prednášok, seminárov a skúšok máme, koľkokrát sa popri tom všetkom stíhame opiť, kde všade sme boli, kde sme sa zamestnali, s kým sme sa stretli… Úprimnosť klesá, zážitky pribúdajú.

3. 25 – 30 rokov: Prídeš na kolaudáciu? – čas hypoték a bývania, zapíjania kuchynskej linky… čas, keď prestávame mať úprimný záujem o život druhého a začíname mať úprimný záujem prekonať ho, byť lepší, mať väčší/honosnejší/luxusnejší byť, dom, auto…

4. 31 rokov – polstoročie nášho života: My sme boli v… – teoreticky nejde o špeciálnu etapu. Ide vlastne len o obohatenú nadstavbu predchádzajúceho obdobia, kedy beháme za tým, aby sme rafinovane predbehli tých ostatných. Všetky katastrofy, ktoré nám iní hovoria, počúvame zrazu opäť so zanietením, len dôvod, ktorý nás k tomu vedie, je o čosi prozaickejší – každý neúspech iného z nás robí väčšieho kráľa… Každý rozvod vrhá na náš vzťah lepšie svetlo… Každá päťka cudzieho dieťaťa robí z toho nášho syna Einsteina…

5. Nad 50 rokov – toto obdobie nemám preskúmané, ale naivne sa domnievam, že je o čosi lepšie ako tie roky predchádzajúce, že človek zmúdrie, načas zastaví a svojím pohľadom na svet dokáže čosi vlastné a preborné dať iným.

Týmto členením nechcem nikoho uraziť. Všetka česť tým, ktorí sa v ňom nenašli. Ja osobne verím na svetlé výnimky a pokiaľ ste nimi práve vy, som tomu len rada. Ibaže vo všeobecnosti, po nejakom čase môjho skúmania a pozorovania, som k takémuto smutnému záveru prišla. Nemôžem si pomôcť.

Nechcem vracať čas. Nechcem sa tváriť ako pištiaca štrnástka na autobusovej zastávke, nepotrebujem hovoriť rýchlo a už to ani s dychom nezvládam ako za mlada, ale predsa len mám pocit, že čosi z toho obdobia by sme si zobrať mali. Možno len na chvíľu zastaviť letiaci deň, nájsť si príjemné miesto a so skutočným záujmom si toho druhého vypočuť. Možno stačí len na okamih sa vžiť do jeho kože, precítiť jeho problém, vidieť ho svojimi očami, a keď aj nevieme poradiť, aspoň úprimne počúvať. A potom, dokázať si vypočuť nielen problémy, ale aj príjemné veci. Napríklad, ako vám hovorí kolegyňa pri obede o šéfovi:

„A on, že mi zvýši plat. A ja, že super. A on, že však ste najlepšia v našej firme. A ja, že to ma skutočne potešilo…“

Nezávidieť. Nechcieť prekonať. Iba počúvať a druhému priať. Alebo toto je práve tá vlastnosť, ktorú automaticky strácame s ranou mladosťou?
(Och, Salinger, možno si svojím názorom na dospelých mal pravdu!)

„Seriálová“ reklama

19.07.2013

Mám rada inovatívne nápady. Mala som rada aj Búrlivé víno. Áno, používam minulý čas, pretože sa mi páčila iba prvá séria, ktorá mala zostať jedinou. Mal to byť seriál v duchu telenovely alebo v duchu klasiky československej seriálovej tvorby, ucelený príbeh, ktorý má hlavu aj pätu, začiatok aj koniec. Aspoň podľa mňa. Nazdávam sa totiž, že akékoľvek umelé [...]

Možno by pomohlo zaviesť nám cenzúru. . .

02.12.2012

…cenzúru na reklamy, cenzúru na zahraničné filmy, o zahraničných televíznych programoch ani nehovoriac. Skrátka, zaviesť cenzúru na všetko, čo nám pripomína, že by sme niečo naviac mohli chcieť, že by sa nám čosi nové a drahšie páčilo. Iba tak je možné, že by sme prestali my, Slováci, obsadzovať popredné priečky v hitparáde pesimistickosti. Prečo sme vlastne [...]

O francúzskej a izraelskej minerálke. . .

03.10.2012

Chcela som si v práci kúpiť minerálku. V našom bufete. Chcela som si kúpiť slovenskú minerálku, keďže si o slovenských minerálkach naozaj myslím, že sú kvalitné Pani v bufete sa na mňa zachmúrene pozrela a oznámila mi, že slovenskú vodu nemajú, ale majú nejakú francúzsku a izraelskú, vraj veľmi dobrú, že mám skúsiť. Odmietla som s tým, že sa teda vrátim [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 262950x
Priemerná čítanosť článkov: 3094x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy