Založ si blog

Formulky, ktoré nás zväzujú…

Bavilo ma kresliť, no mama mi povedala, že tým strácam čas a mám sa radšej učiť. Bavilo ma tancovať, no učiteľka telesnej výchovy mi povedala, že najskôr musím poriadne schudnúť. Bavilo ma vymýšľať zvláštne kombinácie oblečenia a pokúšala som sa šiť, no teta – krajčírka so mnou nemala trpezlivosť viac ako päť minút a usúdila, že zo mňa nikdy nič v tomto smere nebude. To isté vyhlásil aj otec, keď som nasadila melóny pod višňu a nedozreli. Teda podobne ako dedko vo chvíli, keď som nedokázala prekročiť rieku, lebo som sa bála. (Mama ma od detstva prísne varovala pred pádom. Vraj sa raz kdesi určite utopím alebo ma čosi prejde.) Vlastne, keď tak nad sebou rozmýšľam, mohla som mať toľko aktivít, ak by ma nebol niekto v „správnom“ čase zabrzdil. A mňa brzdili ako na bežiacom páse.
Možno na tom nie ste až tak zle ako ja, ale určite ste sa s podobnými formulkami, spomaľujúcimi alebo doslova zastavujúcimi náš ďalší vývoj, stretli. Ja som na ne za tých niekoľko rokov, čo nežijem s rodičmi, takmer zabudla, ale občas sa mi ako mrak z temného neba nejaká pripomenie, napr.: „Tú nádchu máš preto, že si si nedala v sobotu povedať a šla si do lesa.“
Tieto zvláštne formulky máme vkorenené v našich hlavách úplne hlboko. Myslím, že nám ich nemusí ani nikto opakovať, aby sme si ich zo záhlavia nášho mozgu nevydolovali sami. Počujeme ich z nášho vnútra, ozývajú sa, aj keď ich o to neprosíme. Je zvláštne, že si veľa vecí z detstva nepamätáme, no tieto zázračné slová ovládame dokonale. A práve ony nás brzdia. Zastavujú nás na našich cestách a v našich aktivitách. Spomaľujú naše rozhodovanie, dodávajú mu neistotu a spochybňujú voľbu, ktorú si vyberieme. Ak by boli naši rodičia alebo ak by ste vy, milí rodičia, upriamovali menej pozornosti na to, čo vaša ratolesť nedokáže, a viac uvažovali nad tým, čo všetko je v jej rukách, pravdepodobne by sme sa v našom myslení posúvali dopredu oveľa rýchlejšie. A nielen v ňom.
Slovákov od pradávna ktosi prebúdzal. Existuje veľké množstvo literárnych diel, v ktorých autori apelujú na zdravý rozum Slovákov a presviedčajú tie úbohé, upracované duše, že majú byť na čo hrdé a sebavedomé. Lenže darmo si človek oblečie nový kabát, keď vo vnútri zostane rovnaký – zneistený, ubolený, plný pochybností, ktoré zdedil z generácie na generáciu. Ak chceme zmeniť to, na čo sa už roky rokúce vyhovárame (a to, s čím tak radi kalkulujú politici), musíme byť silní. Aj keď zmeniť zaryté vety v našej hlave nebude nadobro možné, môžeme sa však pokúsiť nezasadiť ich do hlavy našim deťom.
Nevravím, ak sa niekto rúti dolu roklinou deň čo deň (v priamom i prenesenom význame), treba ho varovať, ale ak chce len normálne vykročiť na rovnú cestu z domu, netreba mu brániť. Možno nás prekvapí a z onej cesty neprinesie len ruže, ale i novú Nobelovu cenu, víťazný pohár, Oskara… skrátka, ďalší dôvod na zdvihnutie sebavedomia pre celé Slovensko.

„Seriálová“ reklama

19.07.2013

Mám rada inovatívne nápady. Mala som rada aj Búrlivé víno. Áno, používam minulý čas, pretože sa mi páčila iba prvá séria, ktorá mala zostať jedinou. Mal to byť seriál v duchu telenovely alebo v duchu klasiky československej seriálovej tvorby, ucelený príbeh, ktorý má hlavu aj pätu, začiatok aj koniec. Aspoň podľa mňa. Nazdávam sa totiž, že akékoľvek umelé [...]

Možno by pomohlo zaviesť nám cenzúru. . .

02.12.2012

…cenzúru na reklamy, cenzúru na zahraničné filmy, o zahraničných televíznych programoch ani nehovoriac. Skrátka, zaviesť cenzúru na všetko, čo nám pripomína, že by sme niečo naviac mohli chcieť, že by sa nám čosi nové a drahšie páčilo. Iba tak je možné, že by sme prestali my, Slováci, obsadzovať popredné priečky v hitparáde pesimistickosti. Prečo sme vlastne [...]

O francúzskej a izraelskej minerálke. . .

03.10.2012

Chcela som si v práci kúpiť minerálku. V našom bufete. Chcela som si kúpiť slovenskú minerálku, keďže si o slovenských minerálkach naozaj myslím, že sú kvalitné Pani v bufete sa na mňa zachmúrene pozrela a oznámila mi, že slovenskú vodu nemajú, ale majú nejakú francúzsku a izraelskú, vraj veľmi dobrú, že mám skúsiť. Odmietla som s tým, že sa teda vrátim [...]

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Takmer 100 dronov a rakiet. Masívny ruský útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45, aktualizované: 10:02

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 262003x
Priemerná čítanosť článkov: 3082x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy