Založ si blog

Túžite po nevere? Prečítajte si Pani Bovaryovú!

Ľudské srdce je vraj nevypočítateľné a dokáže sa bláznivo zaľúbiť v akomkoľvek veku a v akejkoľvek situácii. Mnohí týmito slovami aspoň odôvodňujú svoje poklesky a prehrešky, noci strávené mimo domova s rodinou, chúlostivé situácie s človekom, ktorý je pre nich tabu, či množstvo iných vecí, ktoré spadajú do kategórie nevera.
Z času na čas mám však pocit, že to nie ľudské srdce, ale ľudská potreba dokazovať si, že som stále atraktívny (atraktívna), vedie oných, na oko srdcom zmietaných jedincov k zakázanej láske. Možno na to majú skutočne dôvody, ktoré by presvedčili aj sudcov na rozvodovom súde, možno rozhádzané myšlienky a nutkavý pocit skúšať vzťahy stále odznova, možno množstvo iných vecí, s ktorými som sa našťastie zatiaľ nestretla.
Stretla som sa však s knihou vynikajúceho znalca ľudskej duše, konkrétne duše ženy – G. Flauberta, ktorý napísal mimo iného i román Pani Bovaryová. Od prvej zmienky o danej knihe som mala pocit, že to bude parádne sústo aj pre mňa. Akosi som sa k nej však dostala iba nedávno, a to ešte aj úplnou náhodou. Flaubert predstavil zmýšľanie i vnútorné prežívanie hlavnej hrdinky tak presvedčivo, až mi z toho naskakovali zimomriavky. Verím, že po svete nechodí až tak veľa mužov, poznajúcich pocity žien v tej miere ako on. Inak by sme mali po chlebe a mali by nás prečítané už pri oslovení a následnej prvej vete. Pani Bovaryovú pochopíte, budete rozumieť dôvodom jej konania, aj keď ju za jej správanie budete nenávidieť. Vrhla sa s plným oduševnením do mimomanželského vzťahu len preto, že mala pocit straty krásnych chvíľ v mladosti. Kradla si okamihy pre seba, pre svoju túžbu po romantike. Chcela byť obdivovaná, obľúbená, chcela, aby jej život dal čo najviac. (Tento jav sa v realite objavuje tak často, až by som ho laicky nazvala syndrómom pani Bovaryovej). Namiesto toho prišla o všetko. Zistila, že akýkoľvek milenec (mala ich dvoch) nedokáže naplniť jej potrebu lásky, jej prahnutie po cite, jej sny. Na chvíľu áno, na niekoľko okamihov, možno aj na zopár mesiacov, ale potom zakaždým príde vytriezvenie a bolestivý pád.
Je to kniha a mnohí neverníci môžu argumentovať, že sa toho popísalo už veľa, prečo by práve Flaubert mal mať vo svojom románe pravdu. Lenže on ju má. Nepoznám príliš veľa ľudí, čo udržiavali alebo udržiavajú mimomanželský vzťah, ale viem z ich skúseností, že to celoživotným naplnením duše nikdy neskončilo. Každý muž, milé ženy, je len človek a v konečnom dôsledku rovnako nedokonalý, ako ten, ktorého máte doma. Môže vás pozývať na bohaté večere do snobských reštaurácií, môže vám vyznávať lásku pri západe slnka… i tak raz bude v špinavých ponožkách sedieť pred televízorom a jesť olomoucké syrečky s nakladaným cesnakom. Predstavte si ho v tejto pozícii a odpovedajte si pravdivo: budete ho chcieť aj potom? Počúvajte svoj vnútorný hlas. Nehovorí vám náhodou, že to isté máte predsa doma a nepridáva k tomu, že ten, ktorého máte doma, je ešte o čosi lepší? Ak nie, skočte si do knižnice po Pani Bovaryovú!
A milí páni, ak to prišlo na vás, prečítajte si Americkú tragédiu od T. Dreisera. Okrem toho, že pochopíte dušu vraha, aj z toho poznania rýchlo vytriezviete. Zabijete dve muchy jednou ranou a ešte sa aj intelektuálne pobavíte.
Ak by vám tieto knihy predsa len nepomohli, aspoň vám na istý čas schladia hlavu. Totiž, nech to znie akokoľvek starosvetsky – nevera menej ubližuje tým, ktorých podvádzate, ako vám samým. Ale možno na to prídete, až keď bude veľmi neskoro. Chcete to riskovať?

„Seriálová“ reklama

19.07.2013

Mám rada inovatívne nápady. Mala som rada aj Búrlivé víno. Áno, používam minulý čas, pretože sa mi páčila iba prvá séria, ktorá mala zostať jedinou. Mal to byť seriál v duchu telenovely alebo v duchu klasiky československej seriálovej tvorby, ucelený príbeh, ktorý má hlavu aj pätu, začiatok aj koniec. Aspoň podľa mňa. Nazdávam sa totiž, že akékoľvek umelé [...]

Možno by pomohlo zaviesť nám cenzúru. . .

02.12.2012

…cenzúru na reklamy, cenzúru na zahraničné filmy, o zahraničných televíznych programoch ani nehovoriac. Skrátka, zaviesť cenzúru na všetko, čo nám pripomína, že by sme niečo naviac mohli chcieť, že by sa nám čosi nové a drahšie páčilo. Iba tak je možné, že by sme prestali my, Slováci, obsadzovať popredné priečky v hitparáde pesimistickosti. Prečo sme vlastne [...]

O francúzskej a izraelskej minerálke. . .

03.10.2012

Chcela som si v práci kúpiť minerálku. V našom bufete. Chcela som si kúpiť slovenskú minerálku, keďže si o slovenských minerálkach naozaj myslím, že sú kvalitné Pani v bufete sa na mňa zachmúrene pozrela a oznámila mi, že slovenskú vodu nemajú, ale majú nejakú francúzsku a izraelskú, vraj veľmi dobrú, že mám skúsiť. Odmietla som s tým, že sa teda vrátim [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 261970x
Priemerná čítanosť článkov: 3082x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy