Založ si blog

Ja v tvojich rokoch. . .

Nenávidela som tú vetu (nech už jej doplnenie bolo akékoľvek) a myslím, že ju nenávidel každý, kto ju kedy počul. A to ju počul asi naozaj každý.

Sľúbila som si – ja vo svojich rokoch – že ju nikdy nevyslovím, nikdy nie ako poučovanie alebo hrozenie sa nad úpadkom správania nasledujúcej generácie. A ani to nemám v pláne. Sľúbila som si, že budem mať pamäť ako slon a všetky svoje výčiny i výčiny mojich rovesníkov si zapamätám.

Netušila som však, že ich z tej pamäti budem musieť vyloviť tak skoro, ani nie vo veku starších žien, čo mne kedysi onú vetu vravievali. Nedávno, viackrát a opakovane, som ju pri rôznych príležitostiach počula v presnom znení od svojich rovesníčok – adresovanú, ako inak, násťročným dievčatám:

„My v ich veku sme sedeli doma…“, „my v ich veku sme boli ešte len také dievčatká…“, „ja v jej rokoch som ani len netušila, kde diskotéky sú… a o chlapcoch? Ani som nechyrovala….“, „že alkohol v jej veku?“ atď. atď.

Ovalila ma hrôza! Jednak preto, že sa necítim natoľko stará, aby som sa nevedela vžiť do kože násťročnej, jednak preto, že som zrazu vôbec nevedela, ako reagovať (aby som neurazila svoje spolubesedníčky a zároveň aby som sa nespreneverila sama sebe), no hlavne – bolo mi nad slnko jasné, že nehovoria pravdu. Narýchlo som im síce stihla z tých mojich spomienok vymenovať zopár akcií, ktoré ich pohoršené zvolania popreli, ale či boli dostatočne presvedčivými argumentmi, v to môžem len dúfať.

Áno, súčasná mladá generácia má voľnejší prístup k drogám, a tí, ktorí sa na cestu omamných látok intenzívne dajú, idú naozaj dole vodou, ale odhliadnuc od tejto skupiny mládeže, nemám vôbec pocit, že je to s nimi také zlé. Zvyčajne robia iba to, čo sme v ich veku robili my. Zbytočne by som tu tie všetky činnosti menovala, každý si môže zaspomínať sám, a samozrejme, beriem to štatisticky, nie všetci sme robili všetko a ani zďaleka sme neboli rovnakí, ale so svätožiarou v pätnástich či šestnástich z nás málokto chodil… Ak predsa len nemáte dosť dôkazov z vlastného mladíckeho života, pospomínajte na spolužiakov a spolužiačky, kamarátov či susedov z ulice… Naozaj boli všetci takí „správni“, že môžete bez sebakritiky povedať: „Desí ma, čo z týchto mladých vyrastie.“?

Neklamte svoje deti, ale hlavne neklamte sami seba! A neosvojujte si frázy svojich rodičov iba preto, že ste vo veku, keď sa ich – podľa vás – patrí používať. Nie je to tak.

A napokon, existuje veľká skupina mladých ľudí, ktorí vo svojom veku dokázali oveľa viac ako kedy v ich veku my. Stíhajú školu i brigádu zároveň, popri tom vedú krúžky a namiesto bezstarostného letného leňošenia pracujú ako dobrovoľníci v zahraničných detských táboroch, intenzívne si dopĺňajú svoje vzdelanie, dopĺňajú si kolónky skúseností do životopisu na vysokú školu a pod. Mám skutočné dôkazy, poznám reálnych ľudí, a nie je ich málo.

Ale… ak som vás nepresvedčila, a vy naďalej chcete používať frázu „Ja v tvojich rokoch…“, dobre zvážte, čo po tomto hrozivom úvode vyslovíte. 🙂

„Seriálová“ reklama

19.07.2013

Mám rada inovatívne nápady. Mala som rada aj Búrlivé víno. Áno, používam minulý čas, pretože sa mi páčila iba prvá séria, ktorá mala zostať jedinou. Mal to byť seriál v duchu telenovely alebo v duchu klasiky československej seriálovej tvorby, ucelený príbeh, ktorý má hlavu aj pätu, začiatok aj koniec. Aspoň podľa mňa. Nazdávam sa totiž, že akékoľvek umelé [...]

Možno by pomohlo zaviesť nám cenzúru. . .

02.12.2012

…cenzúru na reklamy, cenzúru na zahraničné filmy, o zahraničných televíznych programoch ani nehovoriac. Skrátka, zaviesť cenzúru na všetko, čo nám pripomína, že by sme niečo naviac mohli chcieť, že by sa nám čosi nové a drahšie páčilo. Iba tak je možné, že by sme prestali my, Slováci, obsadzovať popredné priečky v hitparáde pesimistickosti. Prečo sme vlastne [...]

O francúzskej a izraelskej minerálke. . .

03.10.2012

Chcela som si v práci kúpiť minerálku. V našom bufete. Chcela som si kúpiť slovenskú minerálku, keďže si o slovenských minerálkach naozaj myslím, že sú kvalitné Pani v bufete sa na mňa zachmúrene pozrela a oznámila mi, že slovenskú vodu nemajú, ale majú nejakú francúzsku a izraelskú, vraj veľmi dobrú, že mám skúsiť. Odmietla som s tým, že sa teda vrátim [...]

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 262006x
Priemerná čítanosť článkov: 3082x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy