Založ si blog

Tak, konečne majú novinári zase o čom písať

Chvíľu sa zdalo, že toto leto je pre novinárov úplne neplodné. Niežeby nemohli hovoriť o záplavách, narodených zvieratkách, niežeby nemohli vyťahovať skrachované figúrky zo snáď ešte skrachovanejších reality show alebo spomínať do detailu prepitvaný život niektorých mediálne známejších ľudí, ale všetkým nám bolo jasné, že spravodajské internetové stránky, noviny, časopisy i televízne noviny vyžadujú nejaký excelentnejší úlovok.

A ten, čuduj sa svete, tak, ako každý, i tento rok prišiel.

Som proti akýmkoľvek atentátom. Som proti akémukoľvek násiliu, proti všetkému, čo ubližuje. Mám zimomriavky na tele, keď čítam alebo počujem o smrti neznámych ľudí. Možno z obavy o vlastnú psychickú stránku preto tieto informácie v miliónoch variantoch prepočúvam, hoci, samozrejme, základný fakt, čo sa stalo, si na začiatku vypočujem. Lenže médiá majú neskonalú snahu lapiť sa slamky (rozumej čohokoľvek, čo sa udeje – v „ideálnom“ prípade katastrofa, pri ktorej zomrie minimálne 20 ľudí) a analyzovať to, rozpisovať, rozvádzať, deliť do článkov, argumentovať a robiť s danou informáciou všetko možné, no pri tom nepovedať vlastne nič. Jasné, aj toto chce schopnosť – schopnosť zaplniť vysielací čas alebo priestor v novinách s nulovou informačnou hodnotou – ale aj tak sa mi zdá táto schopnosť ako kľúčový fakt novinárskej práce lacná a úbohá.

Čakala som tento rok všeličo. Ak mám byť úprimná, čakala som padnutý autobus alebo haváriu nejakej tej tzv. celebrity, lebo to sú vždy „zaujímavosti“ minimálne na dva mesiace a k nim sa potom dá spätne v novinách ešte aj vracať. Kým podajú výpovede všetkých svedkov, všetkých tých, ktorí prežili, všetkých rodín tých, ktorí neprežili, kým zachytia v minútových intervaloch pohreb live, a spravia kopec iných vecí, ktoré mi pripomínajú hyenizmus, nemusia sa žurnalisti o nič špeciálne snažiť a peniažky za predajnosť/sledovanosť sa sypú do vrecka. Po nórskom atentáte mi bolo jasné, čo sa stane. Všetko, čo trochu pripomína spravodajstvo, sa zaplní fotkami onoho muža a vyššie spomínanými informáciami, ktoré v konečnom dôsledku nevedú nikam (ak nie k hre na city, lebo to je tuším jediný cieľ, ktorý novinári sledujú).

Rozmýšľala som, prečo sa v poslednom čase akosi menej hovorí o počasí a o záplavách, napriek tomu, že vonku už niekoľko dní prší. Som veľkým laikom, čiže možno strelím vedľa, ale zdá sa mi, že sa naozaj s tou atmosférou čosi deje a zdá sa mi, že za to môžeme skutočne my – ľudia. Keby novinári častejšie o daždi písali a hovorili, ešte by to ľuďom náhodou začalo vŕtať v hlave a ešte by náhodou od nich chceli nejaké to vysvetlenie, a tak v predzvesti rysujúcej sa reálnej práce, radšej od týchto správ odskočili skôr, akoby niekto od nich vyžadoval akú takú skutočnú aktivitu. No nielen počasie, ale existuje ešte mnoho iných vecí, ktoré by nás aj mohli trápiť, keby sme o nich vedeli, ktoré by nás mohli zaujímať, keby sme o nich boli informovaní. My však budeme radšej dookola čítať to isté a ak sa minie materiál o nórskom atentáte, príde na rad buď zase nejaká ďalšia smrteľná katastrofa, alebo aspoň ďalšia „aféra“ nejakej neznámej bytosti z práve pripravovaných televíznych show.

Ak raz vaše deti ktosi upozorní, že už nie je ropa, a že to auto u vás na dvore na vodu nepôjde, že nás je na Zemi akosi priveľa (napriek tomu, že do včera každý tvrdil, že treba plodiť a plodiť), že nemáme čo jesť, lebo sme všetko už „vyžrali“, že sa možno nezosúvajú len ľadovce, ale i niečo, o čom sme nemali ani šajnu, potom bude už neskoro. A stále si myslím, že práca novinára spočíva aj v tom – slovíčku „neskoro“ zabrániť. Ale, ako vravím, to by chcelo predovšetkým osobnú snahu a poriadnu dávku vlastnej žurnalistickej aktivity…

„Seriálová“ reklama

19.07.2013

Mám rada inovatívne nápady. Mala som rada aj Búrlivé víno. Áno, používam minulý čas, pretože sa mi páčila iba prvá séria, ktorá mala zostať jedinou. Mal to byť seriál v duchu telenovely alebo v duchu klasiky československej seriálovej tvorby, ucelený príbeh, ktorý má hlavu aj pätu, začiatok aj koniec. Aspoň podľa mňa. Nazdávam sa totiž, že akékoľvek umelé [...]

Možno by pomohlo zaviesť nám cenzúru. . .

02.12.2012

…cenzúru na reklamy, cenzúru na zahraničné filmy, o zahraničných televíznych programoch ani nehovoriac. Skrátka, zaviesť cenzúru na všetko, čo nám pripomína, že by sme niečo naviac mohli chcieť, že by sa nám čosi nové a drahšie páčilo. Iba tak je možné, že by sme prestali my, Slováci, obsadzovať popredné priečky v hitparáde pesimistickosti. Prečo sme vlastne [...]

O francúzskej a izraelskej minerálke. . .

03.10.2012

Chcela som si v práci kúpiť minerálku. V našom bufete. Chcela som si kúpiť slovenskú minerálku, keďže si o slovenských minerálkach naozaj myslím, že sú kvalitné Pani v bufete sa na mňa zachmúrene pozrela a oznámila mi, že slovenskú vodu nemajú, ale majú nejakú francúzsku a izraelskú, vraj veľmi dobrú, že mám skúsiť. Odmietla som s tým, že sa teda vrátim [...]

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

Italy Politics

Skrachované vzťahy šéfov vlád. Expremiér Babiš nie je jediný. Talianska líderka odkopla muža, keď sa zaliečal inej žene

20.04.2024 10:49

Rozvodom sa skončilo manželstvo už viacerých niekdajších predsedov vlád Českej republiky. A ktoré rozchody známych politikov vlani zvlášť rezonovali?

trump. súd

Muž, ktorý sa zapálil pri súdnej sieni počas procesu s Trumpom, zomrel

20.04.2024 10:37

Muž, údajne zo štátu Florida, rozdával podľa svedkov v parku letáky obsahujúce konšpiračné teórie.

North Korea tensions balistické strely test

Severná Kórea uskutočnila test 'superveľkej' hlavice pre riadenú strelu

20.04.2024 09:47

KĽDR tiež vykonala skúšobný štart protilietadlovej rakety nového typu "Pyoljji-1-2" v Západnom mori.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 262971x
Priemerná čítanosť článkov: 3094x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy