Založ si blog

Slovenské pochutiny. . . tip na podnikanie?

„Keď som tak mimo veľkého mesta, u mojej mamy na Orave, uvedomím si, ako málo vecí stačí k tomu, aby človek plnohodnotne prežil,“

hovorila mi nedávno kolegyňa pri jednom z rozhovorov o letných dovolenkách a viem, že nič nové, preborné a nezvyčajné nespomenula, ibaže.. to je práve vec, na ktorú tak ľahko a rýchlo v súčasnosti zabúdame.

Sama sa koľkokrát sťažujem, že mám málo peňazí. Pri prechádzke medzi regálmi v obchodoch snívam o tom, aké by bolo skvelé kúpiť si to a ono, a teraz vôbec nemyslím na nábytok, elektroniku či oblečenie. Len také potraviny. Predstavujem si pohodlný nákup balu palaciniek, najdrahšieho džemu a najdrahšej polevy s aspoň piatimi príchuťami, nejakej tej smotanovej veľkej reklamovanej zmrzliny, niekoľkých extra výborných šľahačiek a kakaa, ideálne toho za najvyššiu cenu, nech skúsim, čo to dá. Takýto nákup by ma vyšiel pekne draho, odhliadnuc od faktu, že nejde vôbec o podstatné jedlo, skôr len o takú maškrtu z letargie a z túžby zasýtiť svoje chuťové poháriky.

Zasnívala som sa. Ja som totiž typický príklad takéhoto zbytočne prehnaného konzumenta.

Pomerne dávno u mojej babky na dedine, na mieste, kde bol obchod otvorený trikrát do týždňa, pričom bolo potrebné dva dni vopred nahlásiť množstvo odoberaného tovaru, som svoje chuťové poháriky dokázala zasýtiť za oveľa nižší peniaz a dokonca z prevažne domácich surovín. A to poriadne! Raňajky boli jedným z hlavných chodov dňa – bohatý výber z minimálne troch jedál (praženica, klobása, párky, hrianky, pražená cibuľa, sladká či slaná máčanka, chlieb s maslom a zeleninou…) pripomínal moju predstavu švédskych stolov na slovenský spôsob. Cez deň sa kde-tu čosi „prechvacilo“, zvyčajne čerešňové, tvarohové alebo makové koláče, slané pagáče alebo iné pochutiny pripravené tak popredu na viac dní. Vrcholom dňa bol obed podávaný okolo piatej popoludní, v čase, keď sa všetci vrátili z práce a mohli si spokojne zasadnúť k stolu. Mäso sa varilo raz do týždňa, prirodzene v nedeľu, a hoci šlo o jedlá spoľahlivo bezmäsité, ani raz medzi nimi nekraľovali vyprážaná cuketa a vyprážaný karfiol, pretože tieto delikatesy nemám nielen ja rada, ale od srdca ich neznášal aj môj dedko. Varili sa slíže, halušky, pirohy, parili buchty, piekli lokše, placky… dnes si už ani sama neviem spomenúť, aké rôznorodé lakoty to prišli na stôl, len viem, že boli skvelé a bolo ich veľa. Ak by som prerátala pomer kúpeného a domáceho, bol by to riadny nepomer. Áno, viem, dnes nemáme záhrady, ani nezbierame domáce vajíčka, ani nám kačice nebehajú pod oknom… ale potrebujeme naozaj všetky tie geniálne veci, čo nakladáme denno-denne do košíka?

Dnes si vymýšľame diéty každého druhu alebo si len tak vyhadzujeme od dobroty z kopýtka, s nadšením kombinujeme novinky z regálov hypermarketov, pretekáme sa v objavení rýchlejšie pripraviteľného polotovaru, skúšame predražené reklamované jogurty, chipsy, sladkosti, nanuky atď. atď.

„Aspoň dočasne ma to potom ešte chvíľu drží. Snažím sa žiť podobne ako ľudia tam. Je to v Bratislave ťažké, lebo lákadlá sú na každom rohu, ale má to svoje čaro,“

uzavreli sme debatu o slovenských dovolenkách. Možno by nebolo na škodu veci naozaj raz za čas prejsť na tento spôsob života i varenia (hoci iba tak prázdninovo)… alebo začať organizovať takéto čisto slovenské dovolenky. Možno niečo podobné už aj existuje. Neviem, ale myslím si, že cudzinci uponáhľaní ešte viac ako my prostredím, v ktorom žijú, by zmenu takéhoto charakteru i za aký taký poplatok privítali… a slovenskému cestovnému ruchu by organizovanie dovoleniek na náš tradičný spôsob nemohlo uškodiť, predovšetkým nie v lokalitách, kde by ľudia – pripravujúci tieto originálne a chutné špeciality – mohli mať konečne zaujímavú a aj relatívne dobre zaplatenú prácu…

„Seriálová“ reklama

19.07.2013

Mám rada inovatívne nápady. Mala som rada aj Búrlivé víno. Áno, používam minulý čas, pretože sa mi páčila iba prvá séria, ktorá mala zostať jedinou. Mal to byť seriál v duchu telenovely alebo v duchu klasiky československej seriálovej tvorby, ucelený príbeh, ktorý má hlavu aj pätu, začiatok aj koniec. Aspoň podľa mňa. Nazdávam sa totiž, že akékoľvek umelé [...]

Možno by pomohlo zaviesť nám cenzúru. . .

02.12.2012

…cenzúru na reklamy, cenzúru na zahraničné filmy, o zahraničných televíznych programoch ani nehovoriac. Skrátka, zaviesť cenzúru na všetko, čo nám pripomína, že by sme niečo naviac mohli chcieť, že by sa nám čosi nové a drahšie páčilo. Iba tak je možné, že by sme prestali my, Slováci, obsadzovať popredné priečky v hitparáde pesimistickosti. Prečo sme vlastne [...]

O francúzskej a izraelskej minerálke. . .

03.10.2012

Chcela som si v práci kúpiť minerálku. V našom bufete. Chcela som si kúpiť slovenskú minerálku, keďže si o slovenských minerálkach naozaj myslím, že sú kvalitné Pani v bufete sa na mňa zachmúrene pozrela a oznámila mi, že slovenskú vodu nemajú, ale majú nejakú francúzsku a izraelskú, vraj veľmi dobrú, že mám skúsiť. Odmietla som s tým, že sa teda vrátim [...]

Srbsko

Výbor Rady Európy podporil členstvo Kosova, Srbsko to odsúdilo

28.03.2024 13:10

Srbský šéf diplomacie označil rozhodnutie výboru PZ RE o podpore členstva Kosova za "škandalózne" a "hanebné".

čaputová

Čaputová: Členstvo v klube NATO nám poskytuje ochranu teraz aj do budúcna

28.03.2024 12:58

V piatok uplynie výročie 20. výročia vstupu Slovenska do Aliancie.

izrael, palestína, gaza

Izraelská armáda tvrdí, že v nemocnici v Gaze zabila 200 ozbrojencov Hamasu

28.03.2024 12:44

Pacienti z radov civilistov a zdravotnícky personál bol podľa armády kvôli bojom evakuovaný do iného krídla nemocnice.

olympiada rieka Seina v Parizi

Ukrajinci vyhrali symbolickú bitku o Paríž, ale chcú, aby Rusov potrestali najprísnejšie

28.03.2024 12:30

Kyjev nechce vidieť na letných hrách ani jedného Rusa. Moskva tvrdí, že Medzinárodný olympijský výbor skĺzol do suterénu rasizmu neonacizmu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 261952x
Priemerná čítanosť článkov: 3082x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy