Založ si blog

Škoda, že čím viac skúseností. . .

…o to vyšší vek.

Ocitla som sa dnes zhodou náhod na dni otvorených dverí Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty UK. Zhodou náhod na škole, kde som kedysi chcela študovať a kam by som si aj dnes prihlášku dala, keby som nemala vek, aký mám, prácu, z ktorej by ma na denné štúdium určite nepustili a z ktorej by som naň ani nezarobila. Napriek tomu šlo o skúsenosť na nezaplatenie a tej zhode náhod za ňu ďakujem.

Až tam som si totiž uvedomila, ako sa človek počas svojho života vyvíja. Nie je síce nič výnimočné na fakte, že inak vidí svet vo svojich osemnástich rokoch a úplne inak vo veku nad tridsať, ale všetky tie životné facky, neúspechy, opätovné zdvihnutia, zrazenia i vzostupy na ňom zanechajú krásne stopy skúseností. Naraz sa nebojí zdvihnúť ruku a spýtať sa, sformulovať presne mierenú otázku, nebojí sa osloviť ľudí, pred ktorými by sa kedysi triasol od strachu, je si vedomý toho, čo smie, čo je slušné, čo možno provokatívne, no najmä toho, kam tým všetkým mieri. O čo príde katedra, keď vás neprijme? Vo svojich osemnástich rokoch som nemala poňatia, čo na túto „zákernú“ otázku odpovedať, dnes by som na ňu odpovedala rada, ale už sa ma ju nikto nespýta. Pravdepodobne som nemala ani tušenia, na čo by som sa počas či po štúdiu žurnalistiky zamerala, dnes to viem, dnes viem, čo potrebuje analýzu, kritiku, sledovanie, o čom by stálo za to písať, čo reflektovať…, ale dnes je to už – čo sa týka mňa – zbytočné.

Určite však nie je zbytočné apelovať na mladých ľudí, kým majú čas rozhodnúť sa. Ponúkať svoje postrehy, nútiť ich myslieť, okresávať ich detské sny aspoň do tej miery, aby neprepásli chvíle, ktoré sme prepásli my. Formovať ich, síce v rámci ich vlastných predstáv, ale z našej pozície dospelého a skúsenejšieho.


Napokon, osobne mi dnes na Katedre žurnalistiky, na objektívnej to pôde slovenského školstva, zarezonovala v ušiach informácia, že majú svoju spriaznenú televíziu – televíziu Markíza. Síce sa čudujeme, že na Slovensku sa všetko predáva z rúčky do rúčky od kamaráta ku kamarátovi, na základe dohôd, ja ťa mám rád, tak ja ti teda ten podnik predám, divíme sa, keď vypláva na povrch kauza Gorila a ktovie čo ešte, ale vôbec si neuvedomujeme, že na tomto princípe tu funguje úplne všetko. Už ani objektivita budúceho novinára nemôže byť objektívna, keď je programovo predpripravovaný do televízie Markíza. Veď základná požiadavka jeho práce – odhaľovať, pátrať, snoriť, upozorňovať – je čičíkaná päť rokov medom súkromnej televízie, o objektivite ktorej nateraz radšej pomlčím…

Nikde však nie je napísané, že aj človek nad tridsať či štyridsať rokov nemá šancu študovať, hoci je jasné, že o denné štúdium v jeho prípade nepôjde. Možno raz, ak si na externú formu, i keď v inom meste, našetrím, risknem to… len sa bojím, že tých skúseností bude čím ďalej, tým viac, a možno sa medzi nimi ocitne aj tá, že súčasné vysokoškolské štúdium na Slovenskú sa už ani absolvovať neoplatí… Ktovie.

„Seriálová“ reklama

19.07.2013

Mám rada inovatívne nápady. Mala som rada aj Búrlivé víno. Áno, používam minulý čas, pretože sa mi páčila iba prvá séria, ktorá mala zostať jedinou. Mal to byť seriál v duchu telenovely alebo v duchu klasiky československej seriálovej tvorby, ucelený príbeh, ktorý má hlavu aj pätu, začiatok aj koniec. Aspoň podľa mňa. Nazdávam sa totiž, že akékoľvek umelé [...]

Možno by pomohlo zaviesť nám cenzúru. . .

02.12.2012

…cenzúru na reklamy, cenzúru na zahraničné filmy, o zahraničných televíznych programoch ani nehovoriac. Skrátka, zaviesť cenzúru na všetko, čo nám pripomína, že by sme niečo naviac mohli chcieť, že by sa nám čosi nové a drahšie páčilo. Iba tak je možné, že by sme prestali my, Slováci, obsadzovať popredné priečky v hitparáde pesimistickosti. Prečo sme vlastne [...]

O francúzskej a izraelskej minerálke. . .

03.10.2012

Chcela som si v práci kúpiť minerálku. V našom bufete. Chcela som si kúpiť slovenskú minerálku, keďže si o slovenských minerálkach naozaj myslím, že sú kvalitné Pani v bufete sa na mňa zachmúrene pozrela a oznámila mi, že slovenskú vodu nemajú, ale majú nejakú francúzsku a izraelskú, vraj veľmi dobrú, že mám skúsiť. Odmietla som s tým, že sa teda vrátim [...]

medvede, tabuľka, Repište

Pellegrini: Mimoriadne rokovanie parlamentu k odstrelu medveďov zatiaľ nebude

28.03.2024 11:31

Zákon o možnom odstrele rizikových medveďov sa má prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní na najbližšej riadnej schôdzi.

Francúzsko, hasiči, požiar

V Maďarsku zomrela jedna osoba pri požiari v domove dôchodcov

28.03.2024 11:17

Pravdepodobnou príčinou požiaru bolo fajčenie v posteli, vyšetrovanie však ešte prebieha.

Illinois, police

Útok nožom v Illinoise si vyžiadal štyroch mŕtvych a päť zranených

28.03.2024 10:46

Podozrivého muža policajti zadržali. Motív útoku nebol bezprostredne známy.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 261946x
Priemerná čítanosť článkov: 3082x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy