Založ si blog

Nesledujem médiá. Dočasne, ale predsa!

Rozhodla som sa nesledovať médiá, myslím tým nesledovať ich zámerne, cielene, nákupom novín, prezeraním spravodajských internetových stránok či pozeraním televízie. Kdesi (vedela by som aj bližšie špecifikovať kde, ale pre istotu nechcem zverejňovať žiadne mená) som čítala, ako nami médiá manipulujú, ako nám podsúvajú informácie, ktoré máme podľa nich vedieť a ako nám taja tie, ktoré vedieť nemáme.

Spočiatku sa mi to zdalo pritiahnuté za vlasy. Predsa len, v tom množstve informácií, ktoré sa denne môžeme dozvedieť, nám snáď len tak nemôže niečo, o čo sa zaujímame, ujsť. Lenže… o čo sa my vlastne zaujímame? Zvyčajne hľadáme informácie o veciach, o ktorých sme sa pred tým niekde dopočuli alebo dočítali. S veľkou pravdepodobnosťou hľadáme hlavne nové správy z domova a zo sveta bez toho, aby sme presne vedeli, čo konkrétne chceme počuť. Čiže ak nám ktosi v troch spravodajských reláciách za sebou tvrdí, že tá a tá udalosť je kľúčovou záležitosťou dnešného dňa, a na druhý deň ju rozpitvanú do najmenších podrobností nájdeme aj na stránkach novín, nezostáva nám iné, ako ju za dôležitú naozaj považovať. Čo však s informáciami, ktoré sa cez akýsi pomyselný filter médií nedostanú? Áno, máme dve možnosti (a tí, ktorí riadia médiá, to vedia): buď uveríme, že sa naozaj nič, o čom by sme nevedeli, nestalo, alebo môžeme pátrať kade tade v nádeji, že narazíme na čosi nové, nezverejnené, prelomové. Ale kto už v dnešnej dobe pri všetkých svojich povinnostiach pátra a skúma? Komu v konečnom dôsledku nie sú ukradnuté veci, čo sa ho priamo v tejto chvíli netýkajú?

A tak som teda povedala médiám stop. Aspoň načas. Aspoň ako pokus. Čuduj sa svete, i tak viem, že Václav Havel zomrel, a viem aj zopár ďalších vecí, po ktorých som skutočne nepátrala. Nie som však nijakým spôsobom ovplyvnená tým, čo sa o týchto udalostiach hovorí a píše. A je mi tak ľahšie. Vytváram si vlastný názor a zrazu aj myslím. MYSLÍM. Zapájam vlastné mozgové závity a uvažujem, prečo sa práve táto informácia ku mne dostala, ako súvisí so zvyškom toho, čo viem, ako tam zapadá a čo pre mňa znamená. Je to možno zodpovednejšie ako sa odvolávať na publikovaný názor niekoho iného, ale zároveň aj oslobodzujúcejšie, lebo sa nemusím nikomu prispôsobovať. Koniec-koncov, nie som žurnalista ani politológ, iba laik, a tak si tento luxus vlastného názoru môžem dovoliť.

Ak budete najbližšie sledovať spravodajstvo a ak si všimnete, že je v tých správach akosi priveľa jednej a tej istej veci (napríklad štrajkujúcich lekárov), skúste sa zamyslieť, či za tým všetkým nie je iná informácia, ktorá potrebuje byť zakrytá, a skúste sa zamyslieť aj nad tým, nakoľko je váš názor naozaj váš a nakoľko ste si ho stotožnili s verejným názorom či mienkou davu.

A možno sa mýlim. Ale ktovie…

„Seriálová“ reklama

19.07.2013

Mám rada inovatívne nápady. Mala som rada aj Búrlivé víno. Áno, používam minulý čas, pretože sa mi páčila iba prvá séria, ktorá mala zostať jedinou. Mal to byť seriál v duchu telenovely alebo v duchu klasiky československej seriálovej tvorby, ucelený príbeh, ktorý má hlavu aj pätu, začiatok aj koniec. Aspoň podľa mňa. Nazdávam sa totiž, že akékoľvek umelé [...]

Možno by pomohlo zaviesť nám cenzúru. . .

02.12.2012

…cenzúru na reklamy, cenzúru na zahraničné filmy, o zahraničných televíznych programoch ani nehovoriac. Skrátka, zaviesť cenzúru na všetko, čo nám pripomína, že by sme niečo naviac mohli chcieť, že by sa nám čosi nové a drahšie páčilo. Iba tak je možné, že by sme prestali my, Slováci, obsadzovať popredné priečky v hitparáde pesimistickosti. Prečo sme vlastne [...]

O francúzskej a izraelskej minerálke. . .

03.10.2012

Chcela som si v práci kúpiť minerálku. V našom bufete. Chcela som si kúpiť slovenskú minerálku, keďže si o slovenských minerálkach naozaj myslím, že sú kvalitné Pani v bufete sa na mňa zachmúrene pozrela a oznámila mi, že slovenskú vodu nemajú, ale majú nejakú francúzsku a izraelskú, vraj veľmi dobrú, že mám skúsiť. Odmietla som s tým, že sa teda vrátim [...]

Russia Victory Day Parade ruskí vojaci

Výdavky na zbrojenie rekordne rastú. Vojna na Ukrajine rozhýbala NATO

23.04.2024 08:00

Celkové vojenské výdavky vo svete dosiahli vlani až 2,443 bilióna dolárov, čo je najvyššia suma od roku 1988.

americkí vojaci

Na americké jednotky v Iraku a Sýrii útočili dvakrát v priebehu 24 hodín

23.04.2024 06:52

Dva drony zostrelili v pondelok neďaleko leteckej základne v západoirackej provincii Anbár.

ATACMS, Ukrajina

ATACMS či vojenskí poradcovia. Zameria Kyjev pomoc z USA aj na zničenie Krymského mosta?

23.04.2024 06:00

Už tento týždeň by Ukrajina mohla z USA dostať ďalekonosné Armádne taktické raketové systémy – ATACMS.

Marina Francisti, Ana Meši

Zubná turistika očami lekárok zo Srbska: Slovákov trápi bezzubosť, chodia k nám po protézy aj implantáty. Láka ich cena

23.04.2024 06:00

Stomatologičky zo Srbska nám priblížili, čo láka Slovákov do ich ambulancií.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 263078x
Priemerná čítanosť článkov: 3095x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy